Szanowni państwo!
Celem badań prowadzonych za pomocą niniejszej ankiety jest poznanie opinii i oczekiwań nauczycieli w obliczu dokonującej się w Polsce reformy edukacji.
Proszę o ustosunkowanie się do podanych niżej twierdzeń dotyczących zmian w systemie oświaty wpisując przy każdym z nich jedną z ocen:
+2 – zdecydowanie zgadzam się
+1 – raczej się zgadzam
0 – nie wiem, nie mam zdania
-1 – raczej się nie zgadzam
-2 – zdecydowanie nie zgadzam się.
l.p. | Twierdzenie | Ocena |
1 | Reformę oświaty należało zacząć od kształcenia nauczycieli | |
2 | Struktura systemu oświaty jest spójna | |
3 | Reforma programowa jest najlepsza z dotychczasowych | |
4 | Wprowadzenie nowych programów powoduje mniejszy nacisk na wiedzę encyklopedyczną | |
5 | Obecnie zwiększa się w szkole rola wychowania i praktycznego przygotowania do życia | |
6 | Nowe zasady oceniania są zrozumiałe | |
7 | Reforma zapewnia lepsze warunki do nauki – pracowanie komputerowe, laboratoria, sale gimnastyczne | |
8 | Obecna reforma oświaty zapobiega obserwowanemu dzisiaj kryzysowi wszelkich wartości i autorytetów | |
9 | Reforma ustroju szkolnego kompensuje zróżnicowania środowiskowe dzieci i młodzieży | |
10 | Obecna reforma lepiej przygotowuje ucznia do życia w stale zmieniającym się świcie | |
11 | Obecna reforma dostatecznie przygotowuje ucznia do pracy w społeczeństwie demokratycznym | |
12 | Zreformowana szkoła zapewnia właściwy rozwój psychofizyczny ucznia | |
13 | Zreformowana szkoła właściwie przygotowuje ucznia do życia w rodzinie | |
14 | Stosowane aktualnie metody nauczania są dla uczniów interesujące | |
15 | Po wprowadzeniu reformy zmienia się negatywne nastawienie dzieci i młodzieży do szkoły | |
16 | Przekazanie publicznych szkół podstawowych i gimnazjów samorządom gminnym, a liceów i szkół zawodowych – powiatowym jest słuszne | |
17 | Władze lokalne zapewniają wszystkim szkołą dobrą kondycję materialno bytową. | |
18 | Obecny system oceniania eliminuje negatywne skutki tradycyjnego oceniania | |
19 | Demokratyzacja oświaty sprzyja kształtowaniu u młodzieży otwartych postaw życiowych ( nacechowanych wzajemnym zaufaniem, uczciwością i równością) | |
20 | Demokratyzacja oświaty sprzyja podnoszeniu poczucia własnej wartości ucznia. | |
21 | Autorskie programy nauczania są efektywniejsze niż inne | |
22 | Nauczyciele wykorzystują nowatorskie metody nauczania | |
23 | Indywidualny tok nauczania dla uczniów najzdolniejszych jest najlepszym rozwiązaniem | |
24 | Samorząd szkolny bierze czynny udział w ustalaniu planu pracy szkoły | |
25 | Decentralizacja oświaty powoduje lepsze funkcjonowanie szkoły | |
26 | Decentralizacja oświaty sprzyja wszechstronnemu rozwojowi szkolnictwa | |
27 | Obecnie wzrosła rola samorządu lokalnego i rodziców w szkolnictwie | |
28 | Demokratyzacja oświaty jest pozorna | |
29 | Obecnie zakres autonomii szkoły jest zbyt wąski | |
30 | Centralną postacią w szkole jest obecnie uczeń i jego potrzeby |
|
31 | Szkoła zapewnia poszanowanie praw dziecka i ucznia | |
32 | Obecnie szkoły dopasowują tempo pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia | |
33 | Podstawową obecnie ideą jest podmiotowość ucznia | |
34 | Obecnie każdy nauczyciel przyczynia się do indywidualnego rozwoju ucznia | |
35 | Uczeń współdecyduje dzisiaj o treściach edukacji | |
36 | Uczeń współdecyduje obecnie o wyborze metod nauczania | |
37 | Nauczyciel jest przyjacielem ucznia | |
38 | Nauczyciel obecnie częściej nagradza niż karze ucznia | |
39 | Nauczyciel nie akceptują stylu ubierania się dzieci i młodzieży | |
40 | Nauczyciele dążą dzisiaj do nawiązania bliskich kontaktów partnerskich z uczniem | |
41 | Nauczyciele starają określać zainteresowania ucznia i stwarzają warunki by je realizować | |
42 | Obecna reforma budzi raczej nadziej niż obawy | |
43 | Obecna reforma budzi raczej obawy niż nadzieje | |
44 | Dzięki reformie więcej młodzieży zdobędzie średnie wykształcenie | |
45 | Reforma oświaty spowoduje, iż polska młodzież będzie konkurować ze swoimi rówieśnikami na Zachodzie | |
46 | Więcej młodych ludzi będzie mogło zdobyć wyższe wykształcenie | |
47 | Zostaną wyrównane możliwości kształcenia się dzieci i młodzieży ze wsi i z miasta | |
48 | Dzię0ki reformie wyrównane zostaną szanse kształcenia się dzieci i młodzieży z rodzin ubogich i zamożnych | |
49 | Reforma szkolnictwa spowoduje mniejsze bezrobocie młodych ludzi | |
50 | Na skutek przekazania szkół samorządom sytuacja szkoły jest niepewna zależy od tego, kto sprawuje władze w gminie lub w powiecie | |
51 | Dzięki przekazaniu szkół samorządom, szkoły uzyskują większe wsparcie swojego środowiska społecznego | |
52 | Dzięki opiece władz lokalnych szkoły mają większe szanse na poprawę swojej sytuacji finansowej | |
53 | Egzaminy zewnętrzne wpłyną na lepszą jakość edukacji | |
54 | Egzaminy zewnętrzne spowodują bardzie obiektywną ocenę uczniów | |
55 | Egzaminy zewnętrzne to wotum nieufności wobec nauczycieli | |
56 | Uzależnienie awansu zawodowego nauczyciela od wyniku egzaminu składanego przed specjalną komisją prowadzi do lepszego doboru kadry nauczycielskiej | |
57 | Ustawicznie poprawia się status społeczny nauczycieli | |
58 | Dyrektorzy szkół dbają dziś o dokształcenie nauczycieli | |
59 | Polityka płacowa wobec nauczycieli powoduje ich odchodzenie ze szkolnictwa | |
60 | Propozycja 3- letnich liceów profilowanych spełnia oczekiwania społeczne | |
61 | Ograniczenie liczby zasadniczych szkół zawodowych jest słuszne | |
62 | Obecnie edukacja przedszkolna to zaniedbany obszar polityki społecznej |
Metryczka:
Proszę podkreślić właściwą odpowiedź.
- 1. Płęć:
Kobieta Mężczyzna
- 2. Staż pracy w oświacie
a) 1-5 lat b) 6-10 lat c) 11-15 lat d) powyżej 16 lat
- 3. Kwalifikacje zawodowe
Studia magisterskie
Wyższe zawodowe
Kolegium nauczycielskie
Średnie
- 4. Miejsce pracy
Szkoła podstawowa
Gimnazjum
Liceum ogólnokształcące
Technikum
Dziękuję za udział w badaniach
Dodaj komentarz